sunnuntai 29. syyskuuta 2013

Välipuheenvuoro: Taide vs. raha


Tuottaja ja Taiteilija keskustelivat eräänä päivänä.

Tuottaja: Haluaisin tehdä sun kanssa yhteistyötä.
Taiteilija: Kiva! Onks sulla jotain erityistä mielessä?
Tuottaja: Haluaisin tehä jonkun poikkitaiteellisen esityksen Lasipalatsin aukiolle.
Taiteilija: Ootsä miettiny että mistä tää esitys sit kertois?
Tuottaja: En vielä. Mut haluaisin yhdistää siihen tuotesijoittelua.
Taiteilija: Miks?
Tuottaja: Kokeilumielessä. Ja saataisiin rahoitettua se prokkis niillä tuloilla.
Taiteilija: Ei taidetta ja tuotesijoittelua voi sekottaa keskenään.
Tuottaja: Miksei voi? Telkkarissa ja leffoissa sitä jo hyödynnetään, miksei siis teatterissakin? Mun mielestä nyt on teatterin vuoro.
Taiteilija: Tuotesijoittelu pilaa esityksen. Esitys on aina henkinen kokemus, ei siihen voi lisätä mitään kaupallista. Mä en halua välittää mun katsojille sellasta viestiä että tässä esityksessä nyt jotenkin tuettas jotakin yritystä.
Tuottaja: Sä et nyt ymmärrä tätä. Tää on tulevaisuutta, tää tulee yleistymään. Me voitais olla mukana ensimmäisessä aallossa tekemässä tätä. Mieti miten paljon me saatais näkyvyyttä. Tää kiinnostas taatusti mediaa.
Taiteilija: En mä voi lähtee tähän. Tää sotii mun arvoja vastaan.
Tuottaja: Ei sulla mitään arvoja oo, sä vaan et suostu ymmärtämään tätä mun pointtia tässä. Kuinka sä muuten meinasit että me ylipäätään tehdään mitään ku mistään ei saa nykyään ees apurahoja?
Taiteilija: Ei se oo mun vika. Sä se tuottaja tässä oot.

Tuottaja jäi sanattomaksi, ja yksin.
Kuten aina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti